maanantai 19. tammikuuta 2009

Matheson, George (1842-1906) Herra, vangitse minut

.


Herra, vangitse minut



Herra, vangitse minut !
Vankina Sun
saan vapauden.
Ota miekkani pois
niin voitosta voittoon
käyn taistelemaan.



Itse vain vaivun
ei voimani riitä
kun ylitse elämä käy.
Sun kätesi vahvat
mun ympärilläin
tuo elämään voiman,
se virratkoon taas.



Olen tahtoa vailla
kyvytön mieltäni ohjaamaan.
Ole Isäntäni,
ole Käskijäni,
ettei tuulet mua mukaansa
temmata saa.



Tao kahleeni
jotka ei paina,
ne vasta tuo vapauden.
Vankina rakkauden äärettömän
olen kuolematon.


Olen voimaton,
maassa vain makaan.
En palvella jaksa,
on sydän kylmä ja sammunut.



Tuo tulesi, sytytä,
puhalla liekehtimään
voittaa maailmaa en muuten voi.
Tuulesi nouskoon taivaallinen,
mun lippuni hulmuten
voitosta kertoa saa.



Mitä tahtoisin
en tiedä,
on elämä suuntaa vailla
kunnes valtaat mun kokonaan.
Omasta vallasta luopuen
saan valtakuntasi ikuisen.



Olen kova ja paatunut,
tahtoosi taipumaton.
Sun rintaasi nojaan,
unohdan riidat ja taistelun.
Sinussa elämän saan,
uudeksi luot minut kokonaan.

George Matheson 1890
Make me a captive, Lord
Lähde