sunnuntai 12. huhtikuuta 2009

Spegel, Haqvin (1645-1714) Huoneesi Herrani

.

Huoneesi, Herrani

Huoneesi Herrani
on kaikkein ihanin,
kirkossas sanan saamme,
leipäsi taivaan jaamme.
Tuot sieluun voimaa uutta,
kiitämme Herraa suurta.

Mä kaipaan huoneesees,
sun pyhään temppeliis
mä riennän riemumiellä,
Sä lohdutat mua siellä.
Taivas on Herra, luonas,
autuuden, ilon tuoja.

Lintuset liitävät,
syöksyen kiitävät
pesäänsä temppeliisi,
kotiinsa alttariisi.
Mä sielun siivin lennän
Sun alttarilles, Herra.

Mä luokse Kuninkaan
nyt riennän, armon saan,
lakias tutkin aina,
sanasi mieleen painan.
Sua seuraan, Herra Jeesus,
julistan kunniaasi.

Huoneesi asukkaat
saa rauhan ihanan.
Uskossa sanaa kuulla,
Sinulta voimaa saada
pyydämme sydämestä,
kiitämme autuudesta.

Luottaen Jumalaan
toivossa vaeltaa
uskossa kansa Herran,
tuskista pääsee kerran.
Ohjaa Sä askeleemme,
tahtosi, Herra, teemme.

Laaksoissa murheen maan
kärsiä paljon saan.
Kestämään koetusta
tuo lähde lohdutusta.
Elämän vesi kuohuu,
iloksi murhe muuttuu.

Voimallaan Sanasi
pahuuden kahlehtii,
tuo voiton uskovalle,
autuuden kuulijalle.
Iloksi paimenille
käy laumas laitumille.

Herrani kuule mua,
karkoita Saatana,
Kristuksen valtakunta
aseta yli maitten.
Sä valtakuntas Herra,
mua puolusta ja auta.

Mä Herran huoneeseen
tahtoisin asumaan,
mä edes päivän oisin,
oveas vartioisin
hyläten ilot maiset
Sua palvella jos saisin.

Aurinko sieluni,
turvani, kilpeni,
taivainen uskon liekki
sytytä sydämeeni.
Armostas elää saanhan,
viet, Jeesus, tietä taivaan.

Haqvin Spegel
O huru ljuflig är
nuotit