sunnuntai 12. huhtikuuta 2009

Tuntematon saksalainen 1686: Kirkas armon aurinkomme

.

Kirkas armon aurinkomme


Kirkas armon aurinkomme,
Jeesus, valo sieluun luo,
sydämeeni murheelliseen
Jeesus, ilo taivaan tuo,
riemu valtaa sieluni,
Herra, jää mun luokseni.

Kaikki päivän askareeni,
työni, tahdon suorittaa
aloittaen nimessäsi,
avullasi toimittaa.
Riemu valtaa sieluni,
Herra, jää mun luokseni.

Kaikkeni Sä ole, Jeesus,
kohde rakkauteni,
ajatukset täytä Jeesus,
aihe ole puheeni.
Riemu valtaa sieluni,
Herra, jää mun luokseni.

Yö kun saapuu, lepo alkaa,
suojaas, Herra, jäädä saan
kunnes päivä uusi koittaa,
lähelläni olet taas.
Riemu valtaa sieluni,
Herra, jää mun luokseni.

Viime hetken koittaessa
sulje, Jeesus, silmäni,
avaa luonas kirkkaudessa,
taakse jäävät tuskani.
Riemu valtaa sieluni,
Herra, jää mun luokseni.

Jeesus, Sinuun uskon, luotan,
pelastuksen Sulta saan,
viimeisellä tuomiolla
kutsut luokses kunniaan.
Riemu valtaa sieluni,
Herra, jää mun luokseni.

Jesu meine Lust und Wonne 1686
suomeksi 1701: Jesu onnen osan oman
sävelmä