keskiviikko 11. maaliskuuta 2009

Suomalaisia virsiä: Frans Andell(1860-1939): Matkamies

.

Matkamies


Mä kotimaahan matkustan
mi ompi taivahassa,
yöt päivät sinne haluan
mustasta maailmasta.
Mä siellä luona Jeesuksen,
Vapahtajani suloisen,
saan elää ijäisesti.

Orjana synnin kahleissa
mä olin kiedottuna
vieraallla maalla ollessa
kodista vieronneena.
Vaan Isä armas taivaassa
mun näki, täällä vaivassa,
ja riensi avukseni.

Hän evankeliuminsa
soi mulle saarnauttaa.
Osoitti rakkautensa
kun mua kadonnutta
kutsutti luokseen palaamaan
pois syntiteiltä maailman,
Jeesusta seuraamahan.

Jesus, Karitsa Jumalan,
lähtenyt ylähältä
kantamaan synnit maailman,
särkemään käärmeen päätä.
Tuo jalo voiton sankari
on suloisin mun Herrani,
siis Häntä seuraan aina.

Matkalla taivaan kotihin
monien vaarain kautta
hukassa muuten olisin,
vaan Jeesus armas auttaa.
Seurassaan siis ei hätääkään,
Hän minua ei jätäkään
kun riipun rinnoillansa.

Siis kallis matkakumppani,
suo etten Sua heitä,
en silmäele taakseni,
ihaele synnin teitä,
vaan heittäen ne seljän taa
Sinua tahdon seurata
Ikuiseen autuutehen.

Alkuperäiset sanat.
Frans Antell. Julkaistu G.Skinnarin laulukirjassa:
Jumalan lasten Rukous-, Ylistys- ja Kiitos-Wirsiä, 1894