keskiviikko 4. maaliskuuta 2009

Tuntematon tekijä: Eläinten lahjat

.

Eläinten lahjat



Rakas veljemme Jeesus
syntyi kehnoon talliin
hyvyys ja voima
synnyinlahjanaan.
Lempeät eläimet
tulivat Hänen ympärilleen,
rakkaan veljemme Jeesuksen luo.


Pörröinen ruskea aasi sanoi:
Minä kannoin Hänen äitiään
ylämäet ja alamäet
tänne Betlehemin kaupunkiin.
Minä kannoin, sanoi
pörröinen ruskea aasi.


Punavalkea lehmä sanoi:
Minä luovutin heinäkaukaloni
Hänen vuoteekseen
ja heinäni Hänelle tyynyksi.
Minä luovutin heinät, sanoi
punavalkea lehmä.


Kippurasarvinen lammas sanoi:
Minä annoin Hänelle villani
lämpöiseksi peitoksi
kylmänä jouluaamuna.
Minä annoin villani, sanoi
kippurasarvinen lammas.



Pulu korkealta katonrajasta sanoi:
Minä kujersin tuutulaulullani
Hänet uneen, ettei Hän itkisi.
Me molemmat kujersimme,
puolisoni ja minä, sanoi
pulu korkealta katonrajasta.


Tällä tavoin
kaikki lempeät eläimet
siellä kehnossa tallissa
Betlehemin kaupungissa
kertoivat mitä lahjoja
kukin heistä antoi
rakkaalle veljellemme,
Jeesukselle.

The friendly beasts,
Ranskalainen laulu 1100-luvulta, tekijä tuntematon.
Englanniksi kääntäjä tuntematon.
Lähde