lauantai 28. tammikuuta 2012

Dietrich Bonhoeffer: Sun hyvyytesi / Uudenvuoden virsi

.


Sun hyvyytesi, voimasi
on ihmeellinen, Herrani,
saan turvassasi vaeltaa
ja käydä vuoteen alkavaan.
Sä sydämeeni lohdun suot
ja yhteyden meihin luot.

Kun painaa aika entinen
ja päivät raskaat nykyiset;
on synti sielun kauhistus,
niin ole Herra, pelastus!
Sä tunsit tuskat itsekin,
mun omaksesi lunastit.

Kun kädestäs mä maljan saan
ja maistan tuskaa katkeraa,
sen juoda tahdon kiittäen
ja pohjaan asti kumoten.
Saan rakkauttas kohdata
mä tuskienkin tunnossa.

Tuot Herra, ilon elämään
ja paistaa päivä, helottaa
taas valo kaunis taivaaltaan,
nyt muistot kultaa hehkuaa.
Jos elämme tai kuolemme,
me omas, Herra olemme.

On synkkä yö nyt talvinen,
me yhteen tulla tahdomme.
Nyt sytytämme kynttilät,
on pirtti muuten pimeä.
Sä valosi luot loistamaan
maan yöhön synkkään pimeään.

Yön yllä lepää hiljaisuus
ja äärettömyys, ikuisuus.
On luonamme tuonpuoleisuus,
nyt taivaat alas avautuu.
Mä kuulla tahdon taivaisen
Jumalan lasten ylistyksen.

Sun hyvyytesi, voimasi
on joka päivä lohtuni.
Sä Herra olet turvani,
mun kallioni, linnani.
Käyn turvaas, ilta pimenee,
Sun kanssas aamu valkenee.

Dietrich Bonhoeffer Von guten Mächten treu und still umgeben(1944)