maanantai 31. joulukuuta 2012

Tuhansin kielin

Tuhansin kielin

Tuhansin kielin
tuhansin suin
haluaisin sydämeni pohjasta
laulaa ja laulaa
Jumalan kiitosta ja ylistystä
kaikesta mitä hän on tehnyt
minua kohtaan.

Kiiriköön ääneni
ylös taivaan korkeuksiin
missä aurinko seisoo!
Kuohukoon vereni
ylistyksen hurmiossa,
lyököön sydämeni
joka ikinen lyönti Herran kiitosta,
olkoon joka henkäykseni ylistys.

Miksi en jaksa kiittää?
Saisinpa voimia
tehdä kaikkeni Jumalani,
Herrani kunniaksi!
Kaikessa mitä teen
tahdon iloiten koko sydämestä
tuoda Jumalalle kiitosta ja ylistystä.

Metsän vehreät puut
liikuttakoon lehtensä
yhdessä ylistykseen,
heijatkaa kedon ruohot
kiitosta kanssani,
kukat niin kauniina
loistakaa Luojanne kunniaa.

Kaikki luodut
te kaikki elollinen maan päällä,
tulkaa avukseni,
tulkaa mukaani
Herraa kiittämään!
Itse kun en pysty
kuin hiukkasen tuomaan kiitostani
Kaikista Jumalan ihmeteoista.

Ikuinen kiitos Sinulle,
Rakas Isäni,
annoit minulle ruumiin ja sielun,
mitä lempeimmin
ohjaat minua hyvyydessäsi,
varustit koko maailman
minun hyväkseni.

Ylistys Sinulle,
rakas Jeesus, kalleimpani!
Sinä olet minut armahtanut
näyttänyt sydämesi laupeuden
minua kohtaan.
Olet veresi kautta
kuolemantuskan kautta
ostanut minut omaksesi, vapauteen
perkeleen kaameasta vallasta.

Ikuinen kunnia ja ylistys
Sinulle, Pyhä Jumalan Henki!
Kiitos lohdustasi,
suloisesta opistasi,
saan avullasi olla elämän lapsi.
Kaikki oikea mitä teen
on Sinun valosi vaikutusta.

Kuka antaa minulle
siunausta valtoimena virtana?
Sinä, antelias Jumalani!
Kuka suojelee minua matkallani?
Sinä, Herra Sebaot!
Sinä Herra kannat syntieni taakan
nöyränä
sanoinkuvaamattomassa armossasi.

Monesti olen havainnut
Sinun johtavan minua elon tietä
kärsimystenkin kautta,
rakkaudessasi.
Pahimmissakin vaaranpaikoissa
olen saanut kokea lohdukseni
ihmeellistä tukeasi ja turvaasi.

Sinun hyvyydestäsi
tahdon laulaa
niin kauan kuin kieleni liikkuu,
soikoon lauluni ilouhrina
niin kauan kuin sydämeni lyö.
Kun voimani kerran sammuvat,
nouskoon huuliltani viime huokaukseni
Sinulle kiitokseksi.

Jumalani!
Kelpuuta armossasi
vaivainen ylistykseni täältä maasta
ylhäällä taivaassasi.
Siellä luonasi kerran
enkeleittesi kuorossa
laulan tuhannesti Sinulle ylistystä
Hallelujaa!

Johann Mentzer
Freylinghausen'schen Gesang- buche  1704